Monday, February 19, 2007

بشأن تصالح الحضارات في أدبيات الواقيات


برغم كل ما يدعيه المغرضون، فقد تتصالح الحضارات المتصارعة حيث نظن لا تصالح
بسبب الملل المزمن ونوع من الوسوسة المرضية كونت عادة لطيفة أحيانا سخيفة أحيانا وهي: قراءة النشرات الداخلية وملصقات المنتجات
تسالي ومعلومات مهمة عن مكونات حياتنا
و.. تصالح حضارات أيضا على ما يبدو!!


الصورة أسفله لنشرة واقيات ذكرية أسبانية الصنع*
تقول النشرة الإنجليزية

Use a new condom for each sexual intercourse or in case of changing partners in the same sexual encounter (this is a single- use product)


Partner
وتعني شريك هي الكلمة المستخدمة في النشرة الإنجليزية والفرنسية والإسبانية لترجمة الجملة السابقة ولم أستطع تمييز الألمانية
اقرأ/ي الترجمة العربية في السطرين الثالث والرابع من الصورة


أتصورهم جالسين إلى منضدة اجتماعتهم العريضة في الشركة الكبيرة يحاولون حل المعضلة الحضارية الخاصة بالمصارعة الثقافية في كتابة نشرات الواقيات الذكرية.. وأخيرا يقفز أحدهم ليقول لهم: لقيتها!!

الله يرحمه كان دايما يقوله: "أهم حاجة يا ابراهيم يا ابني التغيير يبقى في حلالك"

بالرغم من إن الحضارات تصادمت شوية في آخر سطرين - غالبا بسبب مقاييس الجودة التي تفرض إدراج تلك النقطة - فقد تفادت الحضارة الأسبانية الصانعة للواقيات الذكرية المزيد من الصراع بعدم ادراج اسم منتجهم الخاص بهذا الشأن
في العربية وإدراجه في باقي اللغات اللاتينيةForte
واكتفت بترجمتها ككلمة عامة: "واقي قوي"
علشان محدش يقول إنهم مش بيحاولوا
من جهة التغيير: في الحلال
ومن جهة الواقي القوي: منظمة توحيد القياس بقى هنعمل إيه؟

يمسيه بالخير "ن" صديقي. كان يسخر من إعلان التوعية الخاص بمرض الإيدز في التلفزيون - أول إعلان ظهر في السلسلة قبل عشر سنوات - ويظهر شابا مسافرا للخارج، فاكرينه؟ مازال يعرض أحيانا حتى الآن. كان الإعلان يقول:

"برة - بيستعملوا الواقي الذكري للوقاية من مرض الإيدز، لكن شبابنا - بتمسكه بالعفة - يضمن حماية أكيدة من مرض الإيدز

كان "ن" يسخر قائلا: "بيعملوا كدة برة، مش إحنا طبعا، بس يعني عشان لو حزقت معاك قوي"

يبدو إننا علمنا الحضارات إزاي تقول إل هي عايزاه: من غير ما حد يعرف يمسك عليها غلطة. برافو يا حضارات!

مش كل واحد ماشي بلا هدف : تايه
أحيانا ما يطلعك التجوال على أفكار مفاجئة في أماكن غريبة
وأحيانا ما تتصالح الحضارات في أماكن أغرب




*
العلامة التجارية هي
Control

26 comments:

أحمد said...
This comment has been removed by a blog administrator.
أحمد said...

واضح ان معلوماتك غير مدققة فالخلافات العميقة بين الحضارات الغربية والشرقية تصل حتي الجنس، والدليل على ذلك

الواقع الذكري الاسلامي الذي يستخدم بدل الكاندوم بتاع الفرنجة

راجع ويكبديا بخصوص هذا السأن

http://en.wikipedia.org/wiki/%27Azl

Unknown said...

فينك من زمان
ايه حكاية الواقي
وياه اللى دخل الموضوع دهه في الثقافة
يا زبيدة اعترف انك مثقفة وان كنت اختلف في معظم ارائك معك الا ان موضوع الواقي دهه ملهوش دعوة بالثقافة ولا حاجة وبيستخدم بين الازواج في بعض الحالات ولا يستخدم الا في العلاقات المشبوهة ولا اعتقد ان الثقافة اصبحت كمان في الواقي واستخدامه يعني هي العملية ناقصة ما كفاية اللى ناس فيه هو حد لاقي ياكل علشان يشوف واحدة ويروح يجيب واقي ويقيم علاقة معها هي البلد خربت من شوية ربنا يستر ...هي ايه صلتك بشركة الواقيات الزكرية؟؟؟؟

Anonymous said...

حا
هو انت لازم تعلق وخلاص ؟
لما انت مش فاهم ما تقعد ساكت وتريحنا

Anonymous said...

فين صور زوجات الاخوان التي وعدت بنشرها يا جاموسه يا كذابه يا فاجره؟
أنا في انتظار الصور لو أبوكي راجل انشريها بس تكون صور حقيقيه مش صور نساء عائلتك يا بقره

وفين ردك علي هارون الرشيد؟

تلاقيكي دلوقتي لبستي الحجاب وقعدتي في البيت زي البهيمه بعد ما لقيتي مفيش عندك رد ولا ليكي مصداقيه بين الناس

Anonymous said...

الواقي الذكري ده اللي بيستعملوه الرجاله معاكي يا زبيده؟

Anonymous said...

سيبك من الهروب بالواقيات الذكريه ووفي بوعدك وانشري صور نساء الاخوان اللي قلتي عليها عشان الناس تحترمك

Ahmoss said...

It is weird that the interpreter refused to use the word "partner" and insisted on using "wife" instead, may be because it is not appropriate for our culture.
but I he/she felt OK to refer to anal sex at the end of the instructions as if it is part of our culture !!!

I can see the personal taste of the guy in his interpretation, may be because he is sure no one will go after him !! who knows?

Anonymous said...

هو واضح ان مستوى تفكيرك مش طالع فوق خالص
واقف تحت


مش هايفرق الاسم معاكى
انما على
اذا كنتى عايزه الاسم يعنى

Anonymous said...

يا اخت زبيدة .. هوه انتى ماعندكيش حاجة خالص تتكلمى فيها غير الجنس ؟ بجد يعنى انتى عندك مشكلة و لاحاجة ؟

الأخ اللى بيشتم و يقول ردى على هارون .. يا عزيزى لا تفسد عدالة قضيتنا بهذا السلوك .. انا معاك ان اختنا زبيدة استفزازية و اسلوبها فيه تعالى بغيض لكن معلشى .. الحلاوة انك تسكتها بالأدب .. علشان هية ممكن تتحجج و تقول اصلى ما اردش على الشتائم

و بعدين يا زبيدودة .. مش حتبطلى عادة الكلام الكبير فى غير موضعه دى ؟ عاملة زى اللى حاطة كومبيتر فى دورة المياه

ايه اللى دخل صراع أو تصالح الحضارات بالواقيات الذكرية ؟ هية الأخت حنجورية من بتوع الإتحاد اٌشتراكى؟

على العموم انا مبسوط ان نفسيك استريحت بعد هزيمتك فى موضوع الحجاب واضح ان الدكتور اللى روحتيله شاطر

هارون الرشيد

شـريف الصيـفي said...
This comment has been removed by the author.
شـريف الصيـفي said...

معذرة لغيت التعليق السابق بسبب خطأ كتابي

تعرفت على مدونتك عن طريق تعليق لـ
مزمز على مدونتي فقد وجد تشابه بيننا
وشكرته على ذلك رغم أن كم التنافر أكبر من كم التقاطعات
لكني أحترم حريتك في التعبير
موضوعاتك جريئة
ينبغي التوقف عندها بمزيد من التأمل قبل الرد المتسرع
يسعدني التواصل معك

Anonymous said...

فيه ناس هنا اتكسفوا قوي لما ماعرفوش يلاقوا صور عريانه يلفقوها ويقولوا دول زوجات الاخوان المسلمين من غير حجاب
وبدل ما يتنيلوا ويسكتوا نقلوا علي موضوع الواقي الذكري عشان يغلوشوا عالخيبه الثقيله
بس علي ميييين
فاقسينهم يعني فاقسينهم
الكدابين قوي علي رأي محمد نجم
هههههههههههههه

Anonymous said...

أنا بقي ان شاء الله سأنشر قريبا صوره لزبيده وهي مغطيه طيزها
تصوروا؟؟
حاجه بتحصل مره كل سنتين ولا ثلاثه
ههههههه

Ghada said...

ها..هاهاهاهاهاها

لذيذه أوي الملاحظة دي يا زبيدة

الربان said...

تحياتي

ياريت يكون بيننا جميعا إحترام متبادل.. ننتقس الفاظنا... لا نجرح في بعضنا....
ياريت نفتكر كلنا ان كل حرف محسوب علينا
بسم الله الرحمن الرحيم
قال تعالى: ﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ، إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنْ الْيَمِينِ وَعَنْ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ، مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ﴾ [ق].

و يكب الناس علي وجوههم في النار من حصائد السنتهم.

ياريت كلنا نحب للاخرين ما نحبه لانفسنا
و ان لم يعجبني شيء في شخص...ادعو له بالهداية و الرشاد ، بدلا من الشتيمة و الاستهزاء.

هداني الله و اياكم سبل الرشاد


تحياتي

BeLiEvEr said...

أنا شايف إنها ملاحظه ظريفه، مش مستاهله كل الشتايم دى يا جماعه!! دى مدونه "زبيده" يعنى تكتب فيها اللى هيه عايزاه، و كل الناس حره تتقبله او ترفضه، الموضوع مش محتاج شتايم.

و بعدين انا أكتر حاجه مستغؤبلها، البنى آدم المختلف مع زبيده فى مواضيع دينيه، و تلاقيه عمال يشتمها [الفاظ سوقيه!! هو الدين مفهوم غلط للدرجه دى؟

زبيدة said...

أحمد:
راجعت الرابط وتعجبت قليلا
"العزل" يختلف عن "مقاطعة الإيلاج" المسمى باللاتيني
coitus interruptus
وهو إخراج القضيب قبل القذف مباشرة

وعلى أي حال يجب التنويه إن طريقة
coitus interruptus
لا تصلح لا لمنع الحمل ولا للحماية من الأمراض، فالذكر يخرج بعض السائل المنوي قبل القذف بكميات متفاوتة ومرات متفاوتة.

هو الواقي الذكري حرام؟ أنا أعرف إنه فيه خلافات عليه عند الكاثوليك، إنما لا أظن إن فيه مشكلة في الإسلام. ربما كان القصد أن نقول إن الإسلام عرف منع الحمل والعزل قبل أن يعرفه الفرنجة، فهو - مثل الذرة وريادة الفضاء - بضاعتنا ردت لنا.

وإنت إزيك كدة؟

زبيدة said...

هارون:
هو إنت كمان صدقت إني ما ردتش عليك ولا ما عرفتش تقرأ؟
ارجع لقراءة ردي عليك
واسم الله عليك مرة تانية وولو مش فاكر نفكرك:
أنت الذي هربت وجريت وقلت "لا تعليق" ردا على قولي أنا لك إن "الشرعية صفة للأفعال وليس للآراء بل ويستزيد بعض فقهاء القانون بقولهم إن الفعل ليس مجالا للقياس الشرعي حتى يحدث أثرا"
كونك مش فاهم الرد أصلا دي مشكلتك. خلي حد يفهمه لك. أو اقرا الكتاب الذي نقلت مقدمته.
ورابط الرد:
http://el7aramlek.blogspot.com/2006/11/blog-post_116420717984688644.html#116600236744411058
يعني في حالة لم تستطع العثور عليه ولا حاجة.

إنما تفوقت على نفسك هنا:
"أحسن حاجة تسكتها بالأدب"
الأدب فعلا واضح، إنت الظاهر ما بتقراش حقيقي
يا سيد أنا سايباكوا تكتبوا بذاءاتكم وقذاراتكم ودواخل نفوسكم المهوووووووووسة الملحوووووسة وما بأمسحش أي سباب أو تعليق عشان يوضح لكل من لديه ذرة شك فيكم حقيقتكم "فكل إناء بما فيه ينضح" وأظن إناءكم نضح وغرق الدنيا بما فيه ... عشان إل مش عارف ... يعرف. وترككم تتكلمون على سجيتكم أفضل من أي رد عليكم، وعلى أي حال لا يوجد ما أرد عليه، فالسباب الجنسي ليس مناقشة يرد عليها أيها الأنقياء المتدينين المدافعين عن الفضيلة والشريعة والقيم الغراء. هاء .. هاء. أدب إيه يا عم المؤدب؟ فوق كدة مالغيبوبة إل إنت فيها لتصدق نفسك وتبقى مصيبة.

والشخص المجهول التاني:
"تلاقيكي دلوقتي لبستي الحجاب وقعدتي في البيت زي البهيمه "
يا ابني ... يا أخي في الله ... حتى الخناق هنعلمهلكم بيتعمل إزاي؟!!! يا إبني إنت كدة بتشتم المحجبات وإل قاعدين في البيت بتقول عليهم بهااااايم، يعني بتمشي عكس الرأي إل إنت بتأيده. ضحكتني وسط الغم. ولا يمكن ده رأيك فعلا؟ إن المحجبة إل قاعدة في البيت بهيمة؟ يجوز. بس عيب كدة، عيب تقول على المحجبات بهايم. أنا أعرف محجبات كثيرات في منتهى الذكاء.
اتعلموها بقى، يعني لا مناقشة عارفين تتناقشوا ولا خناق عارفين تتخانقوا؟

أسيبكم شهر تاني بقى يا ولاد وأرجع ألقاكم مقطعين نفسكم شتيمة لحااااااااااد ما نفسكم يتقطع. ماشي يارجالة؟

استمروا استمروا
أهه ده إل إنتوا فالحين فيه :)

Anonymous said...

لا ده مش رأيي يا كس هانم دا أنا بأسخر من رأيك انتي يا ننوسة عيني
وبلاش تتوهي المسائل السؤال هو
أين الصور ؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤراطة said...

يعني إنت إل هربت من الساحة وما ردتش مش أنا
فقط للتذكرة: هو ده إل أقصده بإنك تفوق من الغيبوبة

إنت ليه زعلان من مهبل الست كدة وبتستعمله للسباب؟ ما تنساش إن هو كان طريقك للدنيا - شئت أم أبيت

تسلى مع هذا الرابط
http://masr.20at.com/article.php?sid=117

Anonymous said...

still the question is WHERE R the PICs??

Anonymous said...

أنا هربت ؟؟؟؟!!!! فين ؟؟ .. ما أنا أهوه .. حكاية "بدون تعليق" لأنى رديتى رد تهريج و مسخرة و لا علاقة له بكلامى .. مش معقول ارد على هذيان .. و اكتفيتى بعمل حدوته عيالى من نوعية عملت ليك حفرة ووقعت حيث توقعت .. اسم الله عليك ..
هل هذا رد؟ ام تهريج و مسخرة و هروب بدلبل اختفائك شهور طويلة علشان تتعالجى نفسيا من اثار ردى الذى افحمك ووضعك فى حجمك و لم تعرفى له ردا .. فقولتى نقلبها نظام تهريج و أى كلام و السلام
على العموم ردودى عندك عندما تواتيكى الشجاعة و القوة للرد تقدرى تردى
سلامات يا شاطرة

هارون

زبيدة said...

بأقولك إيه يا عم هارون إنت، زهقتنا بقى بمتلازمة فرط الحركة ونقص التركيز إل عندك دي

"الشرعية قياس للفعل وليس للرأي ومن فقهاء القانون من يصر إن الفعل نفسه لا يجوز قياسه حتى لا يحدث أثرا"

ها: أعيدهالك مرة خامسة ولا مافيش داعي؟ إيه الهزار في قاعدة قانونية أساسية أساسية أساسية محورية مفصلية زي دي، وبأطلب ردك عليها؟ ونصحتك: اقرا الكتاب إل نقلت مقدمته

يا إبني: ركزززززززززز

وعلى الهامش:
http://masr.20at.com/article.php?sid=117
اقرأوا ما يقوله جمال البنا عن نساء عائلة البنا: أخواته وأمه وخالاته يعني

وقبل ما حد يعلق: طبعا إنتوا أكيد تعرفوا عن عائلة البنا أكتر من جمال البنا شقيق حسن البنا، مش كدة؟

إنتوا فاكرين هأنشر صورهم من غير حجاب يعني هأنشر صورهم عريانين؟
دي صور موجودة في أرشيف أي جريدة ومنشورة في عدة كتب من عقود وفيها نساء عائلة البنا وقطب لابسين عادي جدا زي كل ستات عصرهم من غير ما يغطوا شعرهم، زي جدتك وجدتي وجدات كل الناس

ولو سمحت لو مش هترد على القاعدة القانونية دي أرجوك وفر وقتنا ووقتك إل ضيعته وبلاش لعب العيال بقى أحسن إنت باين عليك فاضي

مرة ثانية ردي عليك هو:
"الشرعية قياس للفعل وليس للرأي ويصر بعض فقهاء القانون إن الفعل نفسه لا يجوز قياسه حتى يحدث أثرا"

ها: نقول كمان ولا وصلت المرة دي؟

وكل ما تدخل تاني تهرب من الموضوع هأقولك

"الشرعية قياس للفعل وليس للرأي ويصر بعض فقهاء القانون إن الفعل نفسه لا يجوز قياسه حتى يحدث أثرا"

عاشر مرة عشان البيه، وإن مافهمش الحق عليه
"الشرعية قياس للفعل وليس للرأي ويصر بعض فقهاء القانون إن الفعل نفسه لا يجوز قياسه حتى يحدث أثرا"

والتكرار يفهم الشطار

وإن كان في مقولة أخرى قالوا في الأمثال
"تبات تعلم في المتبلم يصبح ناسي"

Anonymous said...

ايه ده ؟ انتى رديتى ؟ بسم الله ما شاء الله .. مشاركة بقالها يجى سنة .. زبدوده بترد عليها دلوقتى بس !!! هاهاهاها .. مش كنتى بتقولى "اسم الله عليك" ايه اللى اتغيير ؟؟ .. هاهاها .. على العموم تمخض الجبل فولد فأرا .. نفس اسلوب زبدوده القديم تحت شعار (أى كلام و السلام) .. اى هجايص

........

بقى احد فقهاء القانون قال "ان الفعل نفسه لا يجوز قياسه حتى (لا) يحدث أثرا " حتى فى النقل من الكتب فاشلة !! يا ساتر !! ارجعى يا شاطرة للكتاب اللى غشيتى منه دون فهم .. فكانت النتيجة انك غلطتى لأنك مش فاهمة اللى انتى بتنقليه .. ارجعى للكتاب يا شاطرة ختلاقى ان (لا) غير موجودة فى الجملة اللى نقليتها .. هاهاهاها .. يا دى الفضايح .. و ده حصل بعد كده لما كررتى نقل العبارة .. هاهاهاه

..........

ايه علاقة العبط ده بقى بموضوع نقاشنا ؟؟ انا جبت ليكى عشرات القواميس التى تعرف الشرع و الرأى الشرعى و الحكم الشرعى .. هوه سعادتك (حكم القاضى) يعتبر (فعل) أم (كلام)؟؟؟
طيب رأى شيخ الأزهر .. و مفتى الديار المصرية .. نصفة بماذا .. نصفة انه رأى شرعى أم ماذا؟

..........

على العموم يا شاطرة

نصيحتى ليكى ان تقللى من الكلام لأن الكلام الكثير بيفضح الجهل بعيد عنك .. هاهاهاهاهاه

هارون الرشيد

واثق الخطوة said...

سماء روحي
منتديات سماء روحي
منتديات
خواطر
البرامج